Kimono maken

woensdag 22 juni 2016

Het was best grappig:

in afwachting van dé zomer zocht ik her en der naar een leuk kimono-achtig iets. Handig voor warme dagen als je niet zo keurig gekleed in je achtertuin verblijft en dan plots de bel gaat. U kent dat wel. Handig als je dan iets hebt hangen waar je zo in kunt springen. In dit geval gooi je het zo over je heen want type kimono is niet meer dan een gat voor je hoofd of zelfs twee voor je armen.

Ik zocht op Pinterest (where else) naar een tip, hoe kan ik snel een kimono maken, en kwam de volgende werkbeschrijving tegen


Om twee redenen was ik niet meteen héél enthousiast maar ik bewaarde de afbeelding toch. Eerste reden: die bolletjes! Je kunt ze natuurlijk vervangen door een ander sierrandje maar door wát? Die 'bullekes' zijn in mijn geval een 'no-go'. Waarom? (daar komt meteen reden twee om de hoek kijken). Nou, da's heel eenvoudig. Deze dame is natuurlijk vele malen slanker dan ik. Als ik een rond gewaad mét bullekes aan zou trekken, zeg dit model hierboven, zie ik eruit als een sombrero met een hoofd. Moet je niet willen!

Grappig was het dat ik 's avonds een link van mijn ma gemaild kreeg. Puur toeval, zij wist niks van mijn zoektocht.
In het artikel legt de dame van 'datzitwelsnor.net' uit hoe je van een vierkante sjaal een superleuke en handige kimono kunt maken. Echt supersimpel en briljant bedacht. Sjaals heb ik (waarschijnlijk alleen winterkleuren dus een lapje stof in leuke kleuren voldoet ook) en met naald en draad kan ik best overweg.(met naaimachine gaat het natuurlijk veel sneller maar mocht je die niet hebben, het zijn maar een paar steken zo te zien).


Leuker dan de 'risico-sombrero-variant' toch? Waarom het wiel nog eens uitvinden als er zóveel leuke ideetjes zijn bedacht door anderen? ;) Dit zijn van die snelle, leuke dingen waar je er meteen meerdere van zou willen maken. Doe dat ook gewoon, kun je eens wisselen óf je kunt 'm iemand schenken. Omdat het kan!

Geniet van de zon!





Leave a Comment

Unknown zei

Leuk idee maar met een niet zo slank lijf bedekt deze kimono ook niet veel van voren toch? Wel dacht ik gelijk dat een kleine hammamdoek ook een mooie stof zou zijn om te gebruiken ipv een winterse sjaal ;)

Ger zei

Wanneer hier de deurbel gaat is het 9 van de 10 keer een overdreven vriendelijk ouder manspersoon gestoken in model costuum uit jaar stillekes. Met uitgestoken hand en gemaakte glimlach van oor tot oor probeerd hij mij te benaderen zoals hij het enige weken geleden leerde op de cursus voordat hij aan dit schooiers baantje begon.
Wie zijn in godsnaam deze mannen die net doen of ze mij al jaren kennen uit hun joviaal gedrag op te maken.
Tuurlijk weet ik dat ze mij iets aan willen smeren met hun mooie praatjes over glasvezel,drie in een pakket met sneller internet, energie waar ik bijna geld bij krijg,
korting op kunstof ramen en kozijnen omdat er al meerdere klanten in de straat zijn, mijn schoorsteen nodig geveegt moet worden en de dakgoot ondaan van bladeren en zo kan ik nog wel fff doorgaan.
Nou ben ik malle Jet niet en heb al helemaal geen zin om telkens weer hun verhaal aan te horen en voordat ze er erg in hebben lopen ze het pad af als een geslage hondje met de staart tussen de benen en met het mapje onder de arm.
En dat alles presteer ik vriendelijk en netjes maar wel heel duidelijk én zonder cursus.
Maar wat wou ik nou eigenlijk zeggen............;-) vrees dat wanneer ik zo'n leuke kimono aantrek om de voordeur te openen de goedeman nog vriendelijker gaat doen of de woorden niet meer kan vinden waar hij eigenlijk voor kwam.

Fijne zomerse dagen gewenst in de achtertuin in kimono samen met vriendelijke mensen aan de voordeurbel die jij kent En menen wat ze te vetellen hebben.

Groetjes,Ger

Crafts 'n' Skills zei

Haha! Sorry hoor.. Maar Ger.. Wat een heerlijk verhaal!

Anneke zei

Wat heb je dät heerlijk beschreven ik zäg het al helemaal voor me. Maar je hebt de oplossing een heel lëuk model hoor.
Liefs Anneke