Easy living

zondag 5 juli 2015

Je kunt niet anders, je zult je tempo moeten aanpassen aan het weer. Easy living dus. Na een heel vroeg bezoekje aan de supermarkt meteen langs de volkstuin van mijn vader gereden. Hij zou een zakje nieuwe aardappels voor me hebben...had ie, en meer!


Een tafel vol zomerse cadeautjes! Het fruit is op :)....de bonen en erwten liggen al in de diepvriezer en de aardappels, sla en komkommers zullen vandaag genoten worden. De rabarber is bedoeld voor een crumble ergens aankomende week, als het wat minder warm is in de keuken.

Er vraagt me net trouwens iemand of ik me niet aan de "21-6" regel hou voor wat betreft de rabarber. De enige "21-6" die ík ken is St.Jan, het einde van het aspergeseizoen? (of was dat nou 24-6? ) Anyway, zolang het groeit eet ik het toch gewoon? Toch? Zou het iets met smaak te maken hebben? Wie het weet mag het zeggen :).

Groet!

ps: mam, dat mandje is jouw aardappelmandje van "100" jaar geleden :D
ps2: de bolletjes knoflook komen uit mijn eigen tuin! Veuls te vroeg geoogst dus petit, maar rúiken als een grote hoor!

Leave a Comment

Rensina Steursma zei

Oh wat heerlijk al dat verse, zelfgemaakte groente en fruit!
Daar zul je zeker lekker van genieten.
Groetjes, Rensina

Ger zei

Dan staat er bij jou op dit moment vast een pan voorgekookte nieuwe piepertjes op het aanrecht om af te koelen om straks gebakken te worden in gezelschap van kropsla en komkommer in het zuur op het bord?
Niks lekkerder dan wat blokjes licht gerookt mager spek en op het laatste moment wat slapijpje(bosui) mee te laten bakken met de nieuwe oogst aardappels van vaders land, terwijl ik dit tik kan ik het bijna ruiken.
Ben dol op deze stilleventjes van oogst uit de moestuin, zeker zoals jij het op foto zet.

Wat de rabarber betreft zal ook jou vader het antwoord op je vraag weten : rabarber oogst je het beste van april tot begin juli en laat minstens drie stelen staan om de plant niet te veel te verzwakken, als je doorgaat met oogsten dan is dit ten koste van de vorming van reservevoedsel in wortelstok en dan heb je volgend jaar tegenvallende oogst.
Plus dat de stelen in de zomer gesneden taaier zijn en na de langste dag 21 juni veel oxaalzuur aanmaakt wat calcium aan zich bind,in grote hoeveelheden consumeren is dit niet gezond,in de tijd van de aardappelmandjes " honderd jaar " geleden voegden we tijdens het koken wat kalk aan rabarber toe om het te neutraliseren.
Strijk maar eens met je tong langs je tanden na het eten van rabarber dan zal je merken dat het wat stroef is dat komt omdat oxaalzuur beetje calcium van je tanden haalt.
Hoorde vroeger altijd al van die spannende opmerkingen over rabarber dat het slecht was voor je botten en zó........maar over al die scheppen suiker die in de moes verdwenen om het als kind lekker zoet te maken hoorde ik nooit iets;-)

Fijne zondag en smakelijk eten!!
Ger

Unknown zei

Hee Ger, weer wat geleerd! M'n pa Had nog zoveel staan, daar blijft genoeg over om te herstellen. Ik gok erop dat een crumbletje in juli geen kwaad kan ;). Ik voeg er wel altijd krijt aan toe, voor die zure smaak enzo. Dank voor alle info, en inderdaad zal mijn bord eruit zien zoals jij beschrijft hahahahaha

lia zei

Nog nooit van die regel gehoord. En krijt eraan toevoegen dus ook niet.
Maar wel lekker alles uit eigen tuin. Hmmm die beschrijving van Ger klinkt ook heerlijk...

Huize Vizzini zei

Heerlijk. Hier precies zo. Heerlijk fruit uit mijn schoonvaders tuin. Kan niet beter.
Liefs Patricia