Buikpijn van de bessen

zondag 5 januari 2014

Dát dus om mee te beginnen, het mag nog net toch? Gelukkig nieuwjaar, heb het fijn en goed! Zoals gezegd hier geen echte goede voornemens, was al lekker op gang met vanalles en nog wat waaronder bewuster en gezonder eten. Zo was ook de hele hype rondom de superfoods mij niet ontgaan en omdat ik altijd alles wil proberen was ik begin 2013 al begonnen met chiazaad en dat beviel goed. Zo voor en naa voegde ik wat "supers" toe, hennepzaad, moerbeien, cacaonibs en dus ook gojibessen. Heerlijk 's morgens in m'n yoghurt vanalles wat voor een powerstart zeg maar.
 

Enkele weken vóór kerst begon het, een onbestemd gevoel in m'n buik. Kon niet eens echt aangeven wat ik voelde en waar. "Het" zat gewoon niet lekker...totdat ik na kerst ziek werd van de buikpijn. Zweten, koud en warm tegelijk, stekende pijnen, algehele malaise dus. Er heerste iets dus daar denk je dan het eerste aan. Totdat het me opviel dat als ik géén yoghurt 's morgens at, ik géén buikpijn had. Dat eens wat bewuster gaan testen en jawel hoor, na enkele dagen geen powerstart weer geprobeerd en weer ging ik onderuit. De vraag was dus, lag het aan de yoghurt of aan de toevoegingen. Hier en daar wist men mij te vertellen dat het niet alleen een lactose intollerantie zou kunnen zijn maar ook best eens aan de goji's zou kunnen liggen. Echt?? 
Ik heb natuurlijk alle góede dingen van de superfoods gelezen en ben er meteen enthousiast mee aan de slag gegaan. Tot nu dus....na een stuk of tien goji's vanmorgen uit het vuistjes was het zo klaar als een klontje....goji's zijn voor mij een NIET MEER DOEN!

Na wat speurwerk ( google maar eens "buikpijn door gojibessen) begreep dat die superfoods ook (natuurlijk) met beleidt gebruikt moeten worden. Wij willen nogal eens overdrijven als het gaan om de hoeveelheden, het is niet hoe meer hoe "superder". 

Ik wil deze week nog even testen of het inderdaad de yoghurt niet was, maar voor nu, ga ik het aangebroken zakje goji's weggeven. :) (niet iedereen reageert het heftig op hoor dus het is niet dat ik de buikpijn een ander gun).

Moraal van het verhaal, gezonde voeding is goed, superfoods kunnen absoluut een positieve ondersteuning zijn maar zorg dat je rustig aan begint en ook de bijwerkingen in de gaten houdt.

Morgen maandag, iedereen weer naar school en terug naar de routine van alle dag, ik hou d'r van hoor!!

Fijne week allemaal!




Leave a Comment

Karlijn zei

Oh jeetje. Ik las het op instagram van de yoghurt. Maar nu zijn het toch de bessen, het lijkt me ieder geval fijn om te weten wat het is maar buikpijn is natuurlijk vervelend. En wat heftig dat je er zelfs van onderuit ging. Geen bessen meer voor jou dus! Wel op je zelf passen he?!

femkefemke zei

Hè jakkes, denk je zo goed bezig te zijn..! Ik doe door de havermout ook wat superfoods, maar krijg er geen buikpijn van (tot nu toe). Ik pas wel een beetje op met de chiazaadjes, want ik las weer dat je lichaam het ook niet leuk vindt als je daar teveel van tegelijk neemt..
Succes met verder experimenteren met superfoods en je ontbijtjes!

Groetjes,
Femke

Indruk zei

Wat vervelend maar wel zo fijn dat je er achter bent gekomen waar die buikpijn vandaan komt. Hier morgen ook weer back to normal! Pascale X

Home and Lifestyle zei

Mijn oudste dochter begon toevallig vanmorgen over een bessendieet, waarbij vermeld stond dat er deelnemers waren die in een maand tijd18 kilo af waren gevallen. Nu vind ik dat mijn dochter met haar 58 kilo vooral heel tevreden kan zijn met haar gewicht, maar in zulke methoden geloof ik gewoonweg niet. Iets dat zo snel gaat, kan naar mijn gevoel niet goed zijn.

Dus ik ben een beetje wantrouwend. Vervelend dat jij er buikpijn van had, nu even zoeken naar een goede balans.

Liefs, Ingrid

lia zei

Gelukkig weet je waar het aan ligt.
En ik houd het wel gewoon bij mijn muesli. Heb die bessen ook een keer gekocht, en vond ze niets eens lekker.

Esther zei

Oef, da's ook wat. gelukkig weet je waar je naar moet kijken. Succes. Enne... ook alle goeds voor het nieuwe jaar.
Groetjes, Esther

Unknown zei

pfffffff eindelijk dus gevonden waaraan het lag ,gelukkig maar!
Nu kan je zonder buikpijn het nieuwe jaar in :-)
Succes en een super 2014 !

Janny zei

Ik reageer ook niet goed op gojibessen, hoor. Ben ongeveer twee weken geleden begonnen te eten volgens de Voedselzandloper (zie mijn blog). Bevalt heel goed. Mijn spijsverteringssysteem, waar ik altijd erg mee tob, reageert goed en het voelt aanmerkelijk rustiger in mijn maag en buik.
Ik geloof wel in goede en slechte voedingsmiddelen, maar eigenlijk niet meer in superfoods. Ik gebruikte lange tijd superfoods maar voelde me er echt niet beter door, en mijn klachten namen niet af. Nu wel.
Liefs,
Janny

Unknown zei

Begin maar niet meer aan die goji-bessen, want die buikpijn kan je missen. En je kunt op zoveel smaakvolle manieren ontbijten. Succes er mee.
Groetjes, Ingrid.

Passione Helena zei

Gelukkig ben je erachter waar het aan lag...laat de bessen maar voor wat ze zijn, genoeg gezonde methodes om in balans te komen. Het vergt misschien iets meer tijd en discipline, maar gegarandeerd zonder buikpijn!

Ik wens je een heel mooi, liefdevol 2014!

Liefs Helena