Detoxen - hoe?

zondag 3 januari 2016

Morgen is de kerstvakantie weer voorbij, gaat iedereen weer aan de slag. Ik had géén vakantie maar al mijn huisgenoten wel en ik zit altijd een beetje met gemengde gevoelens zo op die laatste zondag van de vakantie. Aan de ene kant is het natuurlijk geweldig om weer flink wat tijd met elkaar door te kunnen brengen.......en die andere kant.....is toch ook wel weer heel fijn als iedereen weer zijn dagelijkse dingen oppakt. Regelmaat en een tikje routine, ik hou d'r van. 

Tijd ook om te detoxen, zowel huishoudelijk gezien als lichamelijk. Ik kijk er best naar uit om ook qua voedingspatroon weer "gewoon" te gaan doen. Althans, te doen wat ik vanaf half augustus al deed. Suikers en koolhydraten zijn bijna uitgesloten en zéér zuinig met toegevoegde vetten. Dat leverde me een gewichtsverlies van 26 kilo op maar nét zo fijn was de bult aan energie die het me gaf. Na de afgelopen weken was ik echt wel eerder moe hoor, zo'n slagroompunt of rondje gourmetten hakken erin. Doodmoe maakt me dat, letterlijk. Dus daar kijk ik wel weer naar uit, mijn normale energielevel en het schone gevoel.
Maar goed, dat is dus míjn manier. De rest van het gezin doet het niet zo drastisch maar ook zij zullen door mij aan een detoxje onderworpen worden ;).



Huis opruimen en ontstoffen (man wat zo'n boom toch met zich meebrengt), lichaam detoxen en vooral ook de geest detoxen. Andere jaren had ik wel een weekje vrijaf rond de kerst en ik merkte dit jaar dus echt dat ik dat ook nodig heb. Niet omdat ik zo moe ben van het werken want als ik vrij ben werk ik ook nog (dat doe je als je zzp-er bent ;) ), omdat ik het leuk vindt om te doen en omdat niksen nou eenmaal niet mijn ding is. Nee, vrijaf heb ik nodig zo aan het einde van het jaar om het hoofd even leeg te maken en te focussen op weer een nieuw jaar. December was erg druk en mijn hoofd holde (of rolde? ) daar maar achteraan.

Werk aan de winkel dus! 
Als jij ook wel een lichamelijke opruimbeurt kunt gebruiken moet je mijn wekelijkse blog op de website van Vera want daar schreef ik afgelopen vrijdag over het detoxen van je lichaam. Er zijn diverse manieren om dat te doen maar ik haalde twee hele eenvoudige en natuurlijke manieren aan. De moeite waard om eens te lezen want ik weet zeker dan ondanks je voornemen om het vooral rustig aan te doen in december er tóch een overschotje aan suikers, vetten, koolhydraten en alcolhol naar binnen zijn gegaan ;). Geeft natuurlijk helemaal niks zolang je maar in de gaten houdt wanneer het tijd is voor ene grote schoonmaak!

Ze zeggen dat een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd maar een opgeruimd lichaam draagt zeer zeker ook bij aan een opgeruimd gevoel!

Succes!

Leave a Comment

Marjan zei

Ik vind het ook wel weer fijn om weer in het gewone dagelijkse ritme te komen. Nu vergis ik me voortdurend in de dag. Ben een beetje m'n besef van tijd kwijt.
Wat ontzettend goed trouwens, al 26 kilo eraf!!!
Liefs
Marjan

Jolanda zei

Wow 26 kilo! Top, Lynda, wat ontzettend goed. Ik heb even je blogje over detoxen gelezen en dat klinkt goed. Ik ga me er eens in verdiepen.

Home and Lifestyle zei

Niet erg dat je over voeding blogt, ik vind het in ieder geval wel interessant. Wat goed dat je 26 kilo afgevallen bent! Dat is immens veel. Vorig jaar viel ik acht kilo af, maar er zijn er inmiddels weer drie bij geslopen. Dus er is weer werk aan de winkel. Het lukt mij nog niet goed om echt koolhydraatarm te eten, daar zet ik nog te weinig in door. Maar ik weet zeker dat die drie er dit jaar echt wel weer af gaan, ik hoop dat er dan nog vier zullen volgen. Voor jou een eitje gezien jouw mega prestatie!

Liefs, Ingrid