Te hoog verwachtingspatroon?

vrijdag 3 augustus 2012

zoals gezegd, de foto's van ons eerste hotel.
Ik heb een handtekening gezet onder een verklaring dat ik de naam van het hotel en de reisorganisatie op geen enkele manier negatief in de publiciteit zou brengen....en dat doe ik dus ook niet ;).

Natuurlijk waren we ons bewust van het feit dat in het buitenland zouden verblijven, dat de levensstandaard overal anders is, dat de regels verschillen en dat de maatstaven over hygiëne en (herkenbaar)voedsel niet persé volgens onze normen zouden zijn. 

We hebben ook niet meteen gepiept toen we daar aankwamen, al hadden de puubsters de neiging zich op hun hakken om te draaien bij aankomst, maar omdat het half drie snachts was leek hen dat ietwat lastig;).

Bij het ochtendgloren zag het er echter niet beter uit, sterker nog, snachts zagen we minder want we hadden maar één lamp die het deed;).

Nadat we op jacht zijn gegaan naar toiletpapier en handdoeken hebben we het huisje verlaten met achterlating van een flink aantal Dinars, je weet maar nooit he, maak je vrienden en wordt je bungaloowtje zomaar geupdate terwijl je op het strand ligt.

*plop*

Dinars waren weg...zo ook die ene handdoek(voor 4 man)...wat niet weg was? De spinnewebben, de insecten, de lege toiletrollen....hmmm...oke...die insecten hebben we zelf met zachte dwang buiten de deur gezet(niet dat dat enig effect had...de kier onder de deur was een cm offff 3 a 4, dus je kon erop wachten tot het kruipend spul in colonnes weer naar binnen bonjourden)
Fijn, NOT, maar niet onoverkomelijk...toch? (je meot wat als ouders om mopperende europese pubers te vriend te houden ;)).

Maar die handdoeken, en dat toiletpapier, en die schone lakens en die deur die niet sloot en die schimmels en dan heb ik het niet over het eten en de onvriendelijke personeelsleden!

Het restaurant had meer weg van een kazernekantine dan een vakantieadres, de gordijnen moetsen dicht blijven ivm de zonneschijn....oké....snap ik, maar de blikken die je kreeg als het maar wáágde naar buiten te kijken...te wijzen naar die gordijnen. 

Vieze (stoffen) stoelen, waar volgens mij al half de wereldbevolking een ongelukje op had gehad, de zwetende personeelsleden die zuchtend boven de bakken stonden(tuurlijk, het was warm...maar uhm...*jak*...waarom steeds met je hele hebben en houden over die bakken heen, met je vingers langs de randen gaan en er nieuwe voorraad bovenop kwakken?

Anyway....ik kan best nog even doorgaan(over het feit dat ze geen engels spraken...OF zich gewoon van de domme hielden, NIET eerlijk waren en NIET gastvrij...enzo) maar dat doe ik niet!

Hoofdzaak, het is opgelost, we kregen een ander onderkomen waar we onze laatste dagen naar verwachting hebben kunnen relaxen. 
Daar gaat het uiteindelijk om. 

Toch? 








Of we nog eens naar Tunesië zullen gaan? Denk het niet ;)....vraag het aan manlief en je krijgt enkel een blik;).
Vraag het aan de meiden en het antwoord is (DIT KEER WEL EENSGEZIND) nee!
Vraag je het mij? Hm....het gebied waar wij zaten leek oorlogsgebied(sorry) allemaal leegstand en half vergane gebouwen, geen kip op straat, afval langs de weg(normaal daar dus dat skippen we).
De verkopers vonden wij érg agressief, daar kunnen wij als NL denk ik niet echt mee omgaan! Wij houden van een vrijblijvend praatje en even rustig kijken, koop je niet, even goede vrienden. Koop je DAAR niet....wordt je meteen beledigd "kijken kijken en niet kopen"(op valse toon en wegwerpgebaar) en daar wordt IK niet vrolijk van.
Ik probeer iedereen te begrijpen, elk volk te accepteren zo ze zijn, maar snappen? Na een gesprek met één van de animatoren van het tweede hotel bleek, deze drie maanden moeten ze hun kost verdienen voor het hele jaar.
Oke, maar IK denk dan, wees vriendelijk en paai de mensen, dan geven ze geld uit en komen mss nog eens terug.
Snauw je ze af en probeer je ze te *uhm* naaien (skoezie)....bedank IK voor een volgende keer!

Nogmaals, ik verwachtte GEEN rode loper, GEEN aaien aaien, GEEN dankbaarheid in welke vorm dan ook! Maar de ober bij het tweede hotel had het slimmer aangepakt...jonge knul...dekte elke dag bij lunch en diner een tafel speciaal voor ons, tafelkleed buiten(niet de bruik), glazen op tafel, flessen water erbij, drie rijtjes bestek, bloemen, stoffen servetten en na afloop een grote schaal meloen. 
Het schijnt een blijk van waardering te zijn(bleek ook weer na gesprek met locals) voor ons als gezin, maar wij deden niks, waren gewoon onszelf, met respect en fatsoen(niet pochend bedoelt, geloof me....met puubsters aan tafel die elke dag wel iets volknoeiden...;)). 
Net als in alle landen heb je positieve uitzonderingen en negatieve uitzonderingen, maar voor Tunesië en haar hele economie en toerisme HOOP ik dat deze jonge ober in de rest van z'n leven een voorbeeld zal zijn voor zijn landgenoten!

Ik blijf herhalen, ik ben een Nederlandse, woon in een durp, heb nog niet veel van de wereld gezien en heb zeker niet het idee dat ik die ook maar IETS kan veranderen...dit is enkel en alleen mijn gevoel bij dit verhaal.
Zaai en je zult oogsten....ONZE ervaring was..GRAAI en haal je schouders op...jammer.....voor de rest!

Liefs,
Lynda

ps: omdat ik weet dat e.e.a. zomaar heel snel uit zn verband gerukt kan worden blijf ik erop wijzen dat ik geenszins de intentie heb een bevolking te beledigen, heb ik (soms tot wanhoop van mn man) vele verkopers toch een vriendelijk woord gegeven(en zij mij een tasje met aankopen..*ZUCHT*)......maar het is gewoon een héle andere wereld....niet minder mooi, niet minder waard, maar voor MIJ anders....en anders is niet fout, maar ik wil me wel veilig voelen op vakantie..en NIET het gevoel hebben IEMAND tot last te zijn! 

Leave a Comment

Saskia zei

:o) Tunesië ... ik denk dat ik er dan ook maar niet heen ga ... was het toch al niet van plan ...
En meid, het is jouw blog dus voel je vrij om jouw mening over jouw vakantie op jouw blog te delen ...

Hoe dan ook, welkom terug thuis en ach ... de pubers zijn tenminste sinds die vakantie het over IETS eens ;o)

Unknown zei

ook onze steffie is daar vorig jaar geweest,wel een super hotel dat dan weer wel,maar ze gaat nooit weer heen.
Onvriendelijk vond zij ook,volgens haar geen vrouw op straat..waar die dan zijn...?%&%%$@#
En zeer agresieve verkopers,die je echt behoorlijk lastig vallen.
Zelf ben ik er nooit geweest maar dit was haar verhaal...jammer toch wel om je vakantie zo te moeten vieren en dat het je net zoals steffie je onveilig moet voelen....
Nou ja weer wat geleerd laten we maar zeggen Lyn haha.
groetjessssss karin

Bianca zei

Tja, dit hoor je helaas wel vaker.....je hebt het netjes verwoord Lynda. Er is echter een groot verschil in levensstandaard tussen ons Nederlanders en Tunesië.
Ook al stel je geen hoge eisen.....het vergt een hoop aanpassing. Dit kom je ook tegen in landen als India en Afrika. Wil je meer comfort en luxe, dan is dit er wel, maar daar betaal je de hoofdprijs voor......Jammer van deze ervaring. Hoop dat jullie toch nog wel genoten hebben van de rest wat het land te bieden heeft.
Volgend jaar toch maar 5 sterren de luxe op de veluwe ....hihihi......grapje !!!
Veel liefs Bianca xx

Elisabeth zei

Ohh wat erg allemaal .Ik [wij] zijn geen reizigers dus heb geen ervaring ,maar dit is toch echt walgelijk als ik het zo zie.En dan zoveel onvriendelijkheid.Schrijf maar gewoon op wat je voelt.Wij weten best dat je niemand in een kwaad daglicht wilt zetten!!
Liefs Elisabeth

Unknown zei

Zucht, ik houd al niet van op vakantie gaan...
Maar eh, je 'moet' (aardig bedoelt) je niet zo laten leiden door eventuele reacties, zeg gewoon wat je wilt zeggen, je kunt je toch niet overal voor indekken hoor! Fijne vakantie verder in TUINesie?!

Unknown zei

Grappig, zie nu pas dat anderen dat ook zeiden!

Judith zei

Ik ben 1 keer in Egypte geweest en daar zaten we in een superdeluxe resort, dus helemaal oke... Maar buiten het resort: nee!!! De mentaliteit daar bevalt me echt niet, de sfeer is beladen, tja; Not my cup of tea! Tunesie werd ons zelfs afgeraden omdat ik dan binnen het hotel blijkbaar niet alleen van het zwembad naar bijv. het toilet zou kunnen gaan (reden; lange blonde haren, blauwe ogen en lange benen... shoot me!!!) en een de zus van m'n vriendin (donker haar) was getuige dat er een blond,duits meisje bijna werd gedwongen met tunesiers mee naar buiten te moeten in een disco. Toen zij dat *uiteraard* weigerde, werd ZIJ eruit gezet (tja, je moet mannen wel gehoorzamen he, duhhhh)...

Mij zien ze daar dus echt niet; luxe resort of krakmikkig bungalowtje haha

Turkije daarentegen vind ik dan weer wel een leuk vakantieland...

Jammer toch wel van je vakantie, je bent met een heel gezin toch een bak geld kwijt en dan mag je best WAT verwachten!

Als ik dit lees ben ik toch wel blij dat wij 'gewoon' weer naar de Costa gaan haha

Groetjes en een fijn weekend X

Carla zei

Jammer.....da's alles wat ik erover kan zeggen.
Je geeft toch je zuurverdiende centen(euro's in dit geval) uit en dan mag je toch wel iets verwachten.
Maar als ik de foto's zie en je verhaal lees, zou dat voor mij een plek zijn om niet meer naar terug te gaan.

liefs Carla

Anita zei

Oh jeetje Lynda dat is wel ff een teleurstelling !!!
grrr en die foto's ooit zaten wij in Griekenland ook in zoiets dergelijks. Als ik op dat moment naar huis had kunnen kruipen had ik het gedaan ;-)
En dan jij met pubers erbij gezellie hoor hihi
Neuh meis vind het errug jammer voor jullie !!!
Het kost allemaal een berg en dan wil je toch ook waar voor je geld.
Kom veilig thuis ... Groetjezz lfs mij

Corine(THUIS) zei

Oh!! Wij zitten hier nu in Middelburg in een schat van een studio(otje) te genieten van zon,zee,strand en een prachtige stad..
Ver weg?? Het hoeft voor ons niet, Frankrijk..is ver genoeg!
jammer Lyn, vooral ook voor de puubsters..
Een illusie armer, maar wel een ervaring rijker!

Ger zei

Lynda je mag best weten dat ik mijn tenen bij elkaar geknepen heb toen ik las dat jullie naar Tunesië gingen....
ben er nooit geweest maar heb tot nog toe van de mensen die er wel zijn geweest nog nooit een enkel positief verhaal vernomen, het is daar altijd iets wat niet deugd al stel je je nog zo flexibel op.
En het is niet iets van de laatste tijd want mijn schoonouders maakten zo iets dergelijks 30 jaar geleden al mee.
Ook al waren de locals wel vriendelijk....achteraf gezien was het uiterlijke schijn,ze waren niet betrouwbaar,als ik mijn schoonouders hun ogen destijds niet geopend had nadat ze al maanden terug waren van vakantie, waren zij er alsnog ingetrapt met de ''mooie woorden'' in briefwisselingen die over en weer ging van en naar hun (zogenaamde vrienden daar)


Maar gedane zaken nemen geen keer....

Het moet mij wel even van het hart dat de reisorganisatie/touroperator/reisbureau al in de fout gaat om zulk soort accommodaties in hun pakket op te nemen,je maakt mij niet wijs dat ze niet van deze vieze armoedige wantoestanden afweten,je foto's spreken boekdelen en je ervaringen en verhaal......doen de deur dicht.
Helaas zit er altijd kaf tussen het koren en ook reisorganisaties met grote naam hebben enkel $$$tekens in hun ogen en geen enkele compassie met klant.

Weet je of je bij boeking te maken had met bij ANVR aangesloten organisatie?

Weet niet of je deze reis zo snel mogelijk wilt vergeten of dat je alsnog stappen wilt ondernemen dan is dit misschien een tip:
http://www.anwb.nl/rechtshulp,/op-vakantie/problemen-op-reis/Klacht-op-reis.html

Jullie zijn een ervaring rijker.....en illusie armer......helaas!!!

Volgende keer meer succes....ach er zijn nog zoveel mooie vakantie bestemmingen...

Fijn weekeind en lieve groeten,
Ger

Servies en Brocante zei

Heftig!! En zo jammer, je kijkt er het hele jaar naar uit en geeft er je zuurverdiende centen aan uit en dan ben je niet blij en tevreden.. erg jammer maar weer mooi verwoord ;)
Groetjess en een fijn weekend in je eigen schone huis ;)

lia zei

Jammer dat het dan zo gaat, want het is toch een stuk van je vakantie en budget.
Ik ben 3 jr geleden in Egypte geweest, en op het vliegveld had ik al iets van, Nee... niet aardig.
En bij het app was het OK, maar erbuiten was het een grote bende. Schoon bij het app, en net erbuiten lag het vuilnis op een hoop, en ik was ook angstig voor bepaalde blikken hoor, dat mag je best weten.
Voor ons ook nooit meer.
Als je die kant op wil neem dan een luxe resort en kom er niet vanaf.
Die paar dagen in Zeeland waren geweldig...

Maar ja, weer wat geleerd toch!!

Liefs Lia

Poesie Oh Hi! zei

Wat afgrijselijk zeg! Als je die foto's ziet dan wil je toch alleen nog maar gillend naar huis?

amy zei

Ik ben al niet zo n vakantiefreak (zal wel door zulke dingen komen die ik bij jou lees ,vieze appartementen enzo)of ik nou te hoge verwachtingen overal van heb ?,ik weet niet wat het is ,daarom gaan we zo af en toe es ,want meestal is er wel iets dat ik denk :"met piepende bandjes naar huis "
Maar we blijven gewoon proberen,hhaha