I like simple....

woensdag 6 november 2013

Heb je even? 
Ik zit te wachten....te wachten tot de teamleider van de school van Meisje 1 me zal bellen. Heb vanmorgen de school gebeld maar de beste man was er nog niet (8.30...niet sarcastisch getint overigens dit verhaal, in zn geheel niet!). Een mailtje van de juffrouw van het front-office zou hem vandaag nog moeten aanzetten om mij te bellen. En daar wacht ik nu dus op, oke ik geef toe, heb net nog even gebeld, maar inmiddels zit de man in rapportvergaderingen.....



Waar gaat het om? M1 (ik kort af) zit in haar eindexamenjaar en een onderdeel van geheel dit jaar is een praktijkopdracht. Ze moeten een compleet plan inleveren m.b.t. het opzetten van een winkel. Welke winkel?  Er kwam een lijstje de klas rond met mogelijkheden máár...elke winkel mocht maar één keer per klas gebruikt worden. M1 was een van de laatste om te kiezen dus er bleef weinig te kiezen over, ze koos de Donutshop. Na heel wat pogingen er inhoudelijk wat boeiends van te maken kwam ze tot de conclusie dat het de verkeerde keuze was en dat ze misschien beter voor de Muziekwinkel had kunnen kiezen. Zo gaat dat toch? Je maakt een keuze en dan kan het weleens zijn dat je daar later op terug moet komen toch? That's life.....mijn mening.

Dus na afgelopen weekend goed met haar gesproken te hebben is ze aan de slag gegaan met de Muziekwinkel, flink wat achterstallig werk want ze moet a.s. donderdag(morgen dus) al een eerste deel inleveren. Haast geboden dus er werden extra uren geinvesteerd én een mailtje naar de mentor gestuurd met d e mededeling dat M1 de donuts had ingeruild voor muziek, en een verzoek om haar begrip.......

De mentorjuf(nog steeds niet sarcastisch bedoeld) mailde echter terug dat ze daar níet mee akkoord kon gaan want A. M1 heeft die keuze als het goed is weloverwogen gemaakt(15...ik herhaal...M1 is 15 jaar) B. dat zou verloren tijd zijn want het project loopt al een tijdje en donderdag moet een eerste gedeelte ingeleverd worden. (van wie is het probleem dat er extra tijd nodig zou zijn? Van M1 toch? Juf Mentor hoeft het alleen maar na te kijken, en of dat nou over donuts gaat of over muziek....mijn mening).
Een andere opmerking in dat mailtje was dat ze niet verwacht dat M1 het op tijd af gaat krijgen (hallo? het gedeelte dat af moet zijn is AF!).

Nou snap ik best dat een klas vol van die enorm gemotiveerde pubers *kuch* een flinke kluif is, dat het niet fluitend zal gaan, dat het een uitdaging van het zwaardere kaliber is......maar.......ik snap NIET dat deze Juf Mentor aan het begin van het jaar zégt....er alles SAMEN met ons aan te willen doen zodat elke leerling met leuke cijfers zal slagen......haar akties laten iets anders zien toch?....mijn mening.

Nu is er dus geen normale communicatie meer mogelijk met die Juf Mentor( er zijn al eerdere opmerkingen, ik zal ze jullie besparen, van haar aan het adres van onze dochter naar huis gekomen waarna ik mn tenen weer moest strekken in mijn schoenen). Deze dame hanteert een vorm van sarcasme die soort van misplaatst is, die kinderen....kin-de-ren...snappen daar niet veel van en springen enkel in de verdediging, én ze neigt ernstig naar een autoritaire houding! In theorie absoluut onbelangrijk,.....als ik de dame in moet schatten qua leeftijd denk ik...begin 30? Ik ben me er dus heel erg van bewust dat we van een andere generatie zijn en probeer haar manier te begrijpen. Ook haar opmerking dat ze vorig schooljaar als heel zwaar ervaren heeft heb ik nog enige tijd mee laten tellen...maar......als deze juf denkt dat deze klas daar de rekening voor moet betalen heeft ze het mis! Als ze denkt dat ze door kan gaan met het beledigen van pubers gaat ze raar opkijken en als ze te kortzichtig is om out of the box te denken, weigert een soort van maatwerk te leveren en onze dochter bewust op haar spreekwoordelijke b*k wil laten gaan......dán is het mijn beurt!

Een KIND een doodlopende straat in laten lopen en als het zich om wil draaien om een betere weg te kiezen kiest deze juf ervoor het te dwingen door te lopen...totdat de neus tegen de muur staat...en dán mag er gesproken worden over éventuele aanpassingen!!!!
Mag ik u eraan herinneren dat dit een eindexamenjaar is? Dat zo'n jaar al spannend en druk genoeg is omdat er veel moet gebeuren en er relatief weinig tijd is? Mag ik de opmerking van de de mentor van m2 gebruiken? "als er wat is, wat dan ook, trek aan de bel, we doen dit samen"?

Een heeeeel lang verhaal kort, morgen moet de hele handel (tot nu toe dus) ingeleverd worden, het eindresultaat op 28 november. Ik heb nog geen teamleider gesproken en m1 weet niet waar ze nu mee verder moet, die gedoemde mislukking de donutshop of de nieuwe kans de muziekwinkel....mijn mening? DE MUZIEKWINKEL.

Nogmaals, geen onredelijke moeder die haar kuiken wil beschermen tegen de wolven. Een realistische moeder die elke dag haar eigen puber niet begrijpend aankijkt ;). Een moeder die er NIET op uit is koste wat het kost haar zin door te drijven...maar een moeder die vraagt én staat voor een beetje redelijkheid!
Teveel gevraagd? Mijn mening???? drie keer raden ;)

liefs,
Lynda
 bron van foto: www.lekkerfrisss.blogspot.com
 

Leave a Comment

Marit zei

Ik begrijp je hoor Lynda! Beniewd hoe het afloopt. Misschien komt de mentorjuf er ook nog wel achter dat ze verkeerde keuzes heeft gemaakt.......hou ons op de hoogte! X

Tamara zei

Je stukje op Instagram kon ik niet helemaal volgen, maar dit is duidelijke taal. En naar mijn mening heb je gelijk!
Weet niet of je de mentor ondertussen gesproken hebt (ga ik niet vanuit) maar ik zou M1 morgen gewoon haar exemplaar van de Muziekwinkel in laten leveren, met de woorden dat ze het wel af krijgt en er alles voor zal doen om het te laten slagen.
Het gedrag/commentaar van de mentor kan ik me ook niet in vinden en dat terwijl we ons ongeveer in dezelfde generatie bevinden ;)

Je zou nog altijd naar de rector/directie ofzo kunnen stappen. Want iemand tegen werken in het examenjaar moet niet de norm worden.

Miriam zei

Zo onbegrijpelijk de starheid van die docent.Begrijp dat het lastig wordt als alle leerlingen gaan wisselen,maar dit is toch niet zo raar?? En idd het extra werk is "probleem" van je dochter. Ben toch bang dat deze docente het niet al te lang gaat volhouden als ze nu al zo verbitterd is. Op dit soort momenten komt bij ook altijd de leeuwin in mij los...kom niet aan mijn meiden..
Succes met dit alles..hoop dat het allemaal goed komt! En anders wordt het een donut winkel met instrumenten!!

lia zei

Nu is het dus ingeleverd.
Ik snap dat die docenten de handen vol hebben aan die pubers, maar ik vind ook wel dat die docenten eens beter naar die pubers moeten luisteren. Er word van ze verlangd dat ze veel zelfstandig werk doen, en als ze het dan doen is het weer niet goed.
Mevrouw kan volgens mij alles zelf niet goed aan. En dan wil ze gewoon op haar strepen staan.

Nou dat kunnen moeders toch zeker op.
Ben benieuwd hoe het afloopt voor M1, en de muziekwinkel.
Trouwens waarom mogen er niet een paar dezelfde zaken zijn. Dat is er in het echt toch ook.

Des guirlandes zei

Wat een gedoe. Ik heb ook het een en ander meegemaakt maar gelukkig is het goed gekomen. Meestal komt het allemaal goed. Misschien heeft die juf wel veel stress, misschien heeft ze nog wat andere akkefietjes erbij en was het even teveel. Kan ik soms ook wel begrijpen. Mijn schoonzoon is docent en als je hoort hoeveel tijd hij spendeert aan ouders (naast zijn tijd die hij nodig heeft voor lesvoorbereiding, nakijken, aandacht aan leerlingen, klasse-avondjes, 10-minutengesprekken, vergaderen) dan begrijp ik dat het soms moeilijk is om altijd begripvol en aardig te blijven.

SOYZ zei

ooh balen zeg....doel van mentorjuf zou moeten zijn: een leerling gemotiveerd houden en naar de eindstreep begeleiden. En hoe fijn als die leerling betrokken ouders heeft! Kan zijn dat mentorjuf ook verkeerde keuzes gemaakt heeft en liever een donutshop was begonnen. Ach ze is pas 30, kan alle kanten nog op. Succes!

Colorful home zei

Op de een of andere manier zijn sommige juffen JUF. En daar praat je niet tegen. Ook niet tegen sommige MEESTERS. En ja, die pubers zijn echt te lastig af en toe. Dus nee waar het nee hoort te zijn maar waarom je kont tegen de (of in de??, Juf???) krib gooien als je leerling zich bedenkt. Hoe fijn is het eigenlijk omdat hij/zij het dus serieus neemt? Gelukkig zijn veel leraren anders maar sommmige.........Good luck!!

Bij Guusje Thuis zei

Over de mentor van puberzoon niets dan lof, maar heb wel even gemeld dat ik het niet kan waarderen dat er een juffie is die mijn zoon 'debiel' noemt ... krijgt vast nog een staartje :)

Hoop dat M1 er een beetje uitkomt met die mentor-muts!

Corine(THUIS) zei

Ach jee ik denk niet dat juffrouw mentor het lang gaat volhouden in haar vak als ze zo bezig blijft. Maar hoe is het nu met het winkelplan van M1?