Schnapps

zondag 3 november 2013

"Schnapps: is a term that refers to any kind of strong alcoholic beverage. The English word "schnapps" is derived from the German Schnaps "

Dat zegt Wikipedia dus over Schnapps, ik hád dus al kunnen weten dat het hier serious bussiness betreft, een flinke dreun in je schmoel zeg maar, een woesj door je keel een opdonder voor je slokdarm...een Scandinavische opkikker in het geval van eht volgende recept. :)

Scandinavische interieurs en mode zijn mateloos populair momenteel dus toen ik dit recept zag bij de dames van Care by Me heb ik gevraagd het even te vertalen zodat ik het ook kon maken. Leuk, voor met Kerst ....dacht ik zo. En als de winter van het soort is als de voorgaande winter, kan je niet vroeg genoeg beginnen met inslaan.

Note: ik ben geen drinker, ik kan slechts worden betrapt op het nuttigen van een enkel koffielikeurtje bij gelegenheid of een tropische cocktail tijdens hoogzomer..... 


 schrijf je mee?
Amalies Christmas Schnapps:
1 fles Vodka 40% (ik gebruikte 37%....)
2 eetlepels suiker
2 kaneelstokjes
10 kruidnagels
14 kardemomzaadjes
3 stuks steranijs
1 (bio) sinaasappel

*suiker, kaneelstokjes, kardamomzaadjes, steranijs en kruidnagels met Vodka in een glazen pot/fles (belangrijk dat het goed afsluit)
* laat het rusten, 24 uur.
*na 24 uur was de sinaasappel goed en schil de buitenkant in een mooie krul en voeg die aan het mengsel toe.
* weer 24 uur wachten.
* zeef het mengsel door een fijnmazige zeef of koffiefilter en schenk het in een mooie fles. Voor een extra leuke aanzien...doe je de sinaasappelschil er weer in, leuk kaartje eraan en je hebt een topcadeau.

Je kunt het ook zelf drinken natuurlijk....maar ík ben blij dat helft naar mijn ouders gaat ;). Allemachtig wat een uhm...sterk goedje! Maar hee...de winters in Denemarken zijn dan ook net wat kouder dan in Nederland he ;).
Mijn helft zit inderdaad in een leuk flesje en staat klaar voor Koning Winter, wie weet, gaan we er nog blij mee zijn.

Alle gekheid op een stokje, alles is natuurlijk een kwestie van smaak....probeer het gerust uit, het is een sterke kruidige opkikker!

liefs,
Lynda
 
 


Leave a Comment

Ger zei

Mmmmm....klinkt goed en ziet er aantrekkelijk uit in zo'n flesje!
Wat dacht je van 'n klein scheutje in glas hete winterthee....scheelt een slok op 'n borrel en pakt niet meteen zo heftig aan,het stijgt niet meteen naar je hoofd maar geeft je wel dat lekkere warme gevoel op een winterse dag of in tijden van grieperigheid.
Ik maakte al verschillende keren zo'n soort van ''medicijn'' met kruiden en sinaasappelschil van Griekse raki(niet verwarren met ouzo)tsipouro of tsikoudia de drank van Kreta,nou ik kan je verzekeren dat ik af en toe graag verkouden ben;-)

Groetjes,Ger

Mirjam zei

Hoi Lynda,
Het lijkt me heerlijk om heel af en toe een piepklein glaasje van te nemen, maar vooral is het heel decoratief natuurlijk...
Ik wens je een heerlijke nieuwe week,
Lieve groet,
Mirjam