Koken en bakken

woensdag 16 december 2015

Een groot deel van Nederland zit over de kookboeken en kooktijdschriften gebogen om voor kerstmis een heerlijk diner samen te stellen. Kookboeken en bakboeken zijn de laatste jaren ontzettend populair en als het programma Heel Holland Bakt op TV is kijken we massaal! Of het nou gaat om traditionele recepten of de nieuwerwetse gezonde adviezen, we kopen allemaal graag een mooi kookboek. Het draait zelfs niet meer alleen om de recepten maar om de totale look van het boek. Ook al kunnen we veel (heul veel) recepten online vinden, we willen die mooie kookboeken gewoon hébben!

Ik weet niet waarom dit zo lang heeft moeten duren, laten we zeggen dat de TEDxRoermond dag van afgelopen week het vuurtje weer aanwakkerde want nu móet ik het gewoon even met jullie delen. Vorig jaar tijdens datzelfde TEDx event was daar collegaspreker Judith. Judith liet ons allemaal met een verduisterd duikbrilletje op zitten en alleen naar haar stem luisteren. Dat was natuurlijk de inleiding naar haar verhaal. Judith ontwikkelde namelijk een kookboek voor blinden!  Bizar dat ik er eigenlijk nog nooit bij stil had gestaan dat blinden en slechtzienden natuurlijk óók gewoon moeten eten en dus koken. Een recept "lezen" werkt voor hen natuurlijk al heel anders maar wat dacht je bijvoorbeeld van "als de boter bruin kleurt...."? Dat kunnen wij zien maar zij niet! Voor dat en eigenlijk alles wat er bij koken komt kijken heeft Judith dus Koken met Gevoel gemaakt. Zie ik net op haar website dat er inmiddels ook al een Bakken met Gevoel beschikbaar is. Logisch gevolg eigenlijk want wie lust er nou niet op zijn tijd een heerlijke zelfgemaakte appeltaart (etc)

Mijn eerste reactie vorig jaar was : "ik wil dat boek"! Slaat natuurlijk nergens op maar zo zal het veel mensen vergaan als ze horen van een nieuw en uniek kookboek toch? Waarom wilde ik dit delen? Omdat...gewoon...omdat je het gewoon eens moest weten. Omdat jij er misschien ook nooit zo bij stil hebt gestaan hoe blinden en slechtzienden koken en bakken maar misschien wel het meeste omdat je iemand in je omgeving hebt die blind of slechtziend is en wil je hem/haar eens verrassen met een tof kook- of bakboek!



Leave a Comment

Mirjam zei

Jeetje wat bijzonder, en weetje ik stond er ook nog nooit bij stil. Want met koken gebruik je zo'n beetje alle zintuigen, luisteren, ruiken, proeven, maar vooral zien... en als dat niet kan, wat dan...
Wat geweldig dus dat er nu ook voor blinden en slechtzienden een goed kookboek te krijgen is. Prachtig initiatief.
Fijne dag,
Liefs,
Mirjam

Home and Lifestyle zei

Wat goed dat daar aandacht voor is en dat er zo'n mooi boek tot stand is gekomen. Ik denk dat het voor heel veel vormen van handicaps geldt dat je niet in de gaten hebt wat het daadwerkelijk betekent. Dan is zo'n moment van bewustwording bij zo'n speciaal boek al heel waardevol.

Liefs, Ingrid