Lynda lust - Zelf Chaimix maken

zondag 20 december 2015

Afgelopen week heb ik twee keer een glaasje warme "Glühwein" aangeboden gekregen. De eerste was volgens mij niet echt Glühwein maar welke Deens recept het was is me even ontgaan. Er zaten stukjes amandel in en wat blokjes gember....en alcohol natuurlijk. De andere keer was het gewoon een standaard glaasje roodbruin warm goed. Mijn voorkeur ging natuurlijk naar de eerste variant, ik ben enorm gecharmeerd van  het huisgemaakte idee. Van A tot Z zelf gebrouwen en geroerd zeg maar.
In 2013 (serieus waar) deelde ik al eens een recept van Amelies Christmas Schnapps. Ik moet toegeven, dát was iets teveel alcohol voor mij maar kan me zo voorstellen dat het tijdens de Scandinavische winters een verwennerijtje is. Dit keer wil ik je een recept voorschotelen van Mary. Zij deelde een recept om zelf Chaimix te maken. Chaithee en Chaikoffie zijn populaire drankjes op dit moment en hoe leuk dat je ook deze mixen helemaal zelf kunt maken.





Het is natuurlijk ook leuk om zo'n potje zelfgemaakte Chaimix aan iemand cadeau te geven. Wat heb je nodig?

Chaimixpot:

glazen pot met deksel
lijm
kaneelstokje
touw of band
kleine lepel
schaar

Het kaneelstokje kun je op het dekseltje plakken ter decoratie. Het lepeltje (misschien leuk om een uniek exemplaar van de kringloop te nemen) bind je er met het touw of band omheen.

Voor de Mix:
2 tl gemalen kaneel
2 tl gemalen kardemom
1 steranijs, grof gemalen
1/2 eetlepel gemalen kruidnagel
1/2 tl vanille poeder
7 eetlepels zwarte thee
1 kopje rietsuiker

Meng alle ingrediënten en doe het mengsel in de glazen pot. Schrijf op een papieren label hoe men de mix kan gebruiken. Een voorbeeld: 1,5 eetlepel mix in een glas of beker voor ca. 2,5 ml heet water.
Wil je een Chai Latte dan vervang je het water door warme melk. Laat het goed trekken en zeef dan het mengsel zodat de kruiden niet in je kopje achterblijven. 

Hier is met name M1 grote liefhebber van Chaithee dus ik denk dat we deze kerstvakantie maar eens even wat gaan mengen.






Leave a Comment

Bianca zei

Wat een leuk idee. Ik ga er in ieder geval proberen een te maken. Thanks.
Liefs Bianca xx

Marjan zei

Leuk idee!! Ga ik eens proberen!
Groetjes
Marjan

Unknown zei

Leuk!!!
Ik had laatst warme appelsap met kruiden ook super

He zie je hebt een nieuwe foto van jezelf mooie foto!!
En"..........rose wat denk jezelf hahaha nee fout!
Fijne zondag avond groetjes karin

Rensina Steursma zei

Mmm wat een lekker recept, klinkt goed in ieder geval!
En wow wat een mooie foto's heb je weer gemaakt.
Liefs, Rensina

Anoniem zei

je hebt een vergissing gemaakt bij de theemix.
2 tl gemalen kaneel
2 tl gemalen kardemom
1 steranijs, opsplitsen en Grind grof
½ eetlepel gemalen kruidnagel
½ theelepel puur vanille poeder
1 snufje gemalen zwarte peper
7 eetlepels zwarte thee, zoals Earl Grey
1 kopje ruwe suiker