Canal St. Martin...

woensdag 9 mei 2012



Het Canal Saint-Martin is een Frans kanaal in het noordoosten van Parijs, grotendeels in het Xe arrondissement. Samen met het Canal Saint-Denis vormt het een verbinding tussen twee delen van de Seine. Zo kan twaalf kilometer van de route over de Seine worden afgestoken. Tegenwoordig wordt het echter vrijwel niet meer gebruikt behalve voor rondvaarten. Een deel van het kanaal ligt in een tunnel onder de Boulevard Richard Lenoir en onder de rue du Faubourg-du-Temple.
Het kanaal is circa 4550 meter lang en loopt van het Place de la Bastille naar het bassin de la Villette. Via negen sluizen - waaronder vier dubbelsluizen - wordt een niveauverschil van circa 25 meter overwonnen. Canal Saint-Martin werd in 1825 geopend, nadat in 1802, tijdens de regering van Napoleon Bonaparte, tot de bouw was besloten. De eerste plannen dateren echter al uit de tijd van Lodewijk XIV. In 1862 en 1907 werden delen van het kanaal overdekt.
In 1963 werd besloten het kanaal te dempen om er een autoweg aan te leggen, die de verbinding moest vormen tussen de luchthavens Le Bourget en Orly. De verwachte verkeersdrukte van 6000 voertuigen per uur in beide richtingen leidde echter tot protesten van omwonenden. Het project werd stilgelegd en werd op 15 december 1971 gestaakt.
Het gebied rond het Canal Saint-Martin is pittoresk en geeft een indruk van de bedrijvigheid die er vroeger moet hebben geheerst. Langs het kanaal bevinden zich talrijke fabrieksgebouwen uit de negentiende eeuw, waaronder de oudste elektriciteitscentrale van Parijs en een oude papierfabriek, alsmede de Rotonde de la Vilette (1786-1792), een classicistisch gebouw van Claude-Nicolas Ledoux.
Bron: Wikipedia

Pinned Image

Zo zegt dus Wikipedia dat het in het Noordoosten van Parijs is, zou ík dus moeten kunnen zeggen op welke dag we daar zullen zijn.
Nou heeft de Afdeling Logistiek me al verschillende keren het Vlekkenplan doorgestuurd hoor, maar allemaal via Whats-app, dus vergeef me als ik het niet meer helemaal weet.
Wat ik wél weet, is dat we er zullen zijn!HA!(en dat telt uiteindelijk;))

In diverse boeken en magazines heb ik gelezen dat het een zgn "upcoming" wijk is, dat er zelfs híppe mensen gespot kunnen worden (+2 *proest*) en dat het er érg leuk winkelen is omdat de diversiteit enorm schijnt te zijn.

In mijn boek(hebbie haar weer) "Paris my Sweet"verteld de schrijfster vaak over het 10e(arrondissement) en zijn charme! En dan ook met naam en toenaam over de Boulangerie Du Pain et Des Idées. En dan in geuren en kleuren over de keer dat ze werd uitgenodigd te komen kijken in de keuken, alwaar de baquettes gebakken worden en alle andere heerlijkheden hun eigen plekje in de over hebben!
Christophe Vasseur, élu meilleur boulanger par Gault et Millau
Plan is wat gemoedelijkheid van de wijk op te gaan snuiven, slenteren langs het Canal en neerploffen op een bankje onder bomen.(avec un croissant ou un gâteau, bien sûr)
Weer een ánder stukje Parijs.

à demain!

Lynda

Leave a Comment

lia zei

Oh jee, volgens mij sta je te springen om naar Parijs te gaan.
Probeer je ook nog wat uurtjes per dag over te houden om te genieten van gewoon kijken en niets doen.

Liefs ..)

Corine(THUIS) zei

Zelfs voor ons is het heel leerzaam dat jullie naar Parijs gaan!
En weet dat alles wat je ons 'vertelt' hier wordt opgeslagen, want als we weer gaan, willen we natuurlijk ook langs 'jouw' hotspots :))

Mirjam zei

Hallo Lynda,
Die Bonaparte was toch wel een slim mannetje hoor, wat logistiek betreft dan. In Luik heeft hij destijds een trap laten bouwen tegen een helling om zijn troepen een grote omweg naar beneden te besparen. Ik zocht naar meer info, maar kan het zo gauw niet vinden.
Maar over jullie trip naar Parijs, ik denk dat ik maar gewoon meega... in gedachten dan hoor, niet meteen schrikken... haha...
Ik wens je een heel fijne avond,
Lieve groet,
Mirjam

It's me zei

Pffffffffff....jij weet alles al....zou je wel gaan ???....xxx...

Diana zei

Da's de MaandagVlek...van Père Lachaise, naar Canal Saint-Martin en van daaruit de afscheidsronde in Montmartre en omgeving ;P

Room Seventeen zei

Oh wat ben je lekker enthousiast! Ik herken het helemaal, ik was vroeger ( als kekke twintiger ;-) ook helemaal idolaat van Parijs, ging er vier keer per jaar naar toe, en heb dat jaren lang gedaan. Eerst met een stel vriendinnen, en daarna lekker romantisch met mijn eerste grote liefde...Ik kende de wijken, straten en metrolijnen bijna uit m'n hoofd. 's Nachts gingen we stappen in de beroemde discotheek "La Palace", liep je tussen Grace Jones en Mick Jagger!Gaaf!Om zes uur 's ochtends weer met de eerste metro naar ons hotelletje om te slapen, en 's middags weer uren slenteren door de stad. Oooh, prachtige tijden waren het. Drie jaar geleden met man en pubers opnieuw naar Parijs geweest: Kijk, hier ging mama vroeger...haha, zo leuk!

Room Seventeen zei

O, het was LE Palace, en niet LA.
Zie wikepedia ;-))

Jolanda zei

Als ik weer ga weet ik bij wie ik moet zijn voor de routes! Heerlijk je enthousiasme...lieve groet

Anoniem zei

Internet marketing training includes SEO training, PPC
advertising training, SSM training and much more.

From customer satisfaction to the importance of certain aspects of your company, this is
a very versatile option to use in your online marketing questionnaires.

Both reach and targeting are very important factors to be considered when drafting
digital marketing plans as they significantly affect
the effectiveness of the plan.

Also visit my blog post ... Local Antique Car Video ()