Achter het raam....Behind the window...

zaterdag 18 juni 2011

Geen dubbelzinnige flauwekulletjes, geen nieuwe "hobbie";).
No ambiguous nonsense, no new "hobby";).




Als je al een tijdje met me meeloopt, zal het je misschien opgevallen zijn dat als ik vanonder mijn steen richting "grote stad"trek, ik meestal(vaak, altijd...) wel wat geveltjes en ramen fotografeer.
Ik MOET altijd omhoog kijken, naar die (meestal) prachtige gevels boven de winkels. Naar de gevels die een stukje van "toen" verraden, die nog een beetje van die "grandeur" van vroeger uitstralen...de gevels die vaak niet meer gezien worden omdat de schreeuwende lichtreclame's en uithangborden hen uit het zicht houden. Jammer.....want die gevels.....en die ramen.....ik kan er niks aan doen(wil dat niet, hóef dat niet;)), maar ik heb daar wat mee.......het is niet dezelfde "nieuwsgierigheid"als wanneer je 's avonds door de straten loopt en naar binnen spiekt. Het is meer een soort van fantaseren, .....wat zou er ooit achter die ramen zijn geweest? En hoe zou het er NU uitzien?

Vandaag begaf ik mij in het kader van "meisjesdag"naar Roermond.....en natuurlijk...gevels en ramen!!!:)

When you are one of the people that "walk with me"for a while now, you may ghave noticed that whenever I come from underneath the rock I live under, and go into the "big city", I almost always take pictures from facades and windows. I just HAVE to look up!
Up to the facades remaining from "back then"....facades that show us a glimps from the "grandeur"from their time, facades we most of the time don't even see because of the flashing headlights or huge signs. It's a shame......I have a "thing"for those facades(can't help it, don't WANT to help it, don't háve to help it ;)).
It's not the same thing as when you walk through the streets at night and you peek in..it's fantasising..who used to live there? What did the room behind that window look like? How does it look nów?

Today it was "girlsday"and so we went shopping, at Roermond...





(hier dwaalde mn blik toch éven af naar de ramen op de begane grond....OMHOOG LYN)
(whoops...here my eyes got lost because of the shoppingwindow right in front of my nose....LOOK UP LYNDA)

wie zou er gewoond hebben? Welke functie zou het gehad hebben? Hoe lang zou het geduurd hebben om dit pand te bouwen(ik schiet van de hak op de tak;)), hoeveel mensen zouden er aan te pas zijn gekomen? Zou de eventuele bewoonster ook zo met hoekjes en sfeertjes bezig zijn geweest zoals bv ik(zei de gek)...???
Anyway....vragen vragen vragen...en geen antwoorden...dat hoeft ook niet altijd....ik mijmer lekker nog even verder!

Who lived hére??? Were did they use it for? How long did it take to build this "place"?(as you can see, my fantasy is running from one side to another;)). How many people did it take to do all of this? And the woman(pretending there lived one) who lived here??? Did she have this "thing"with living like many of us do?
Questions questions, and no answers.....that's okay...one doesn't always need answers.....
I can dream on;)))

Liefs,
Lynda

Leave a Comment

Marga zei

Hallo Lynda.
Wat een leuke fantasie-hobby.
Altijd met je hoofd omhoog.
En wat wijzen wij, bloggers, elkaar onderling vaak op leuke details waar iemands interesse ligt.
Ik hoop dat je een leuk meisjesdag in Roermond hebt gehad.
Groetjes Marga

Mariette's Back to Basics zei

Lieve Lynda,

Het is als het liedje: 'Hoog Sammy, kijk omhoog Sammy...' van Ramses Shaffy.
Ja, zo mijmer je wat door het leven. Inderdaad, als panden konden vertellen! Hele boeken zouden ze openen met romans en ook menselijk drama.

Liefs en een fijne Vaderdag in huiselijke sfeer!

Mariette

Gustaviana zei

lieve Lynda, ten eerste wilde ik je bedanken voor je lieve reactie op mijn blog... dat doet goed, omdat ik aan het twijfelen was om het erop te zetten... ten tweede vind ik je post wederom geweldig ik moet altijd zo lachen met de kleine hints die je erdoor laat gaan en ik moet zeggen die tas was mij dan ook zeker in het oog geschoten hahahahaha ... zonder gekheid super gevels hoor... liefs Viana

Zara zei

In oude steden kan je ook makkelijk wegdromen bij een blik op zoveel oude panden die er nog staan. Hier aan zee heb je veel oude vissershuisjes. Piepklein en minuscuul, vaak bewoond door grote gezinnen... ik vraag me dan af hoe ze dat in vredesnaam gedaan hebben vroeger. Ik heb met 'maar' 2 kinderen al een ruimtegebrek... laat staan dat ik er in dit huisje 5 had moeten bergen... (zoals de bewoners ooit voor ons...)

Jeanette zei

Ik kijk toch ook wel heel graag naar de etalages en als er dan zo'n tas voorbij komt dan kijk ik echt niet meer naar boven. Ben blij dat jij dan deze plaatjes schiet.

Fijne dag,
Jeanette

natuurlijk groen en doen zei

Ik heb het met deuren ,ik fotografeer deuren als we ergens lopen .En een beetje vervallen dat vind ik nog het mooist. Wat een verhaal kan er achter iedere deur en raam zitten.

Fijne dag
groetjes Bep

Eline Du Mongh Photography zei

Haha, dat is nu net iets wat ik ook altijd doe. Windowshoppen. Niks zo goedkoop als dat.

Groetjes
Eline DM*

ps: kom zeker ook bij mij langs, en geef dan zeker feedback op mijn nieuwste foto.

Home and Lifestyle zei

Die neiging heb ik vooral in het buitenland...Franse balkonnetjes...oude deuren, prachtige gevels...zucht!

Een fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

Floor zei

Oh ik dacht ze heeft wel foto's van Scentz kan ik dat ook eens zien...

It's me zei

En die tas heb je gewoon laten staan ??? ...tjeee....mooi Lynnnn al die gevels...we genieten hier ook elke dag weer van het moois wat er word gemakt leuke gevels allerlei kleurtje...we krijgen echt een leuk uitzicht......en deze week gaan ze de brug over de vecht plaatsen...eindelijk.......gaat begin september open dan...zo spannend....dus als je tijd hebt moet je weer eens komen...enne het meest benieuwd ben ik wat er straks achter die mooie gevels gebeurd......lekker langslopen en naar binnen gluren....vind ik zo leuk...naar binnen gluren...whahahah!! fijne regendag !! liefs Ria...xxx...

Splashes of Pink and Mint zei

Wel een shocking titel hoor, woehahahaha!!! Ik dacht al: nee toch zeker?????
Maarre... mooie geveltjes hoor, jammer dat de bouw van tegenwoordig vaak zo strak is, ik hou hier wel van! Maar ja, ik ben dan ook zo'n ouderwetse muts, hahaha!!!!
Nog een fijne zondag, liefs Elly

Jansepans zei

Hoe grappig, zelf nooit zoiets bedacht maar als je dit leest.... Iig mooi op de foto gezet! Fijne dag en mijmer jij nog eventjes verder... Groetjes Janneke

Tanja zei

Ja mooi hè is dat, ik denk ook altijd wat heeft er zich afgespeeld maar met een beetje googlen kom je achter informatie en kun je je fantasie helemaal op de loop laten gaan.

Leuke post, Lynda, en Roermond is een leuke stad, ik herinner me ook de grindgaten waar we zijn geweest met de boot toen de kinderen klein waren.

Fijne zondag!
Liefs
Tanja

Elisabeth zei

Prachtig he al die gevels .Ik kijk ook altijd omhoog ,doe dat ook nog steeds in mijn eigen stad! Vind het vaak wel zonde wanneer ik zie dat er achter zulke ramen gewoon een magazijn schuilt.
Fijne dag Liefs Elisabeth

Juule zei

Ja.. heerlijk! Dat uitzicht is veel mooier dan de stoep..
geniet een heerlijke zondag
groetjes
Eeflien

Bonjade zei

Tjee....net of je in een ver oord zit....
Nu manlief is blij met je......een vrouw die niet in étalages kijkt en koopt en shopt...maar gewoonweg heerlijk de lucht in kijkt....
Scheelt zoveel geld......
Tip om te onthouden ;0)
FF

lia zei

Even heerlijk meegenieten met je. Ik vind dat ook zo leuk, net als hekjes en oude poortdeuren.

fijne dag, liefs Lia

butiksofie zei

I love these houses, sooo beautiful. Will be in Holland soon, hughs Anja

Door Jolanda zei

Oei dat kon ik hebben gezegd, zelfs in Zwolle waar ik toch al jaren kom kijk ik elke keer weer naar de meest mooie beeldhouwwerken, mooie kleine of enorme details, de art noveau stijl is ook zo schitterd...zie de geveegde stoepen door de dienstmeiden, de handwerkende rijkeluis dames de mooiste kunstwerken maken, de lucifer die de oude olielampen aansteekt...kinderen met hoeple en tol...maar nu maak ik er weer een veels te romantisch plaatje van :)

Jolanda zei

Herkenbaar, doe ik ook altijd:)

Pieternel zei

Prachtig, die kerk is heel gaaf. En ook zo groot gewoon. Op dat pleintje daarbij hebben ze wel eens leuke marktjes...

Konden we maar even terug in de tijd en binnen kijken.

zucht

Zomergroetjes Pieternel

Anita zei

Zó mooi al die verschillende gevels
gezellig dat we even mee mochten GENIETEN
FIJNE DAG
Groetjezz lfs mij

alma zei

Wat heerlijk met je hoofd omhoog lopen en mijmeren over de achtergronden van de huizen. Ik kan me hier ook zo heerlijk in verliezen. Prachtige gevels Lynda! Gezellig dat je dit met ons wilde delen.

Lieve groet
Alma

Samira zei

Zulke gevels maken een stad echt mooi, sfeervol en gezellig. Ik vind het ook altijd zo'n bijzonder idee dat ooit, vroeger een stel mannen de stenen van die gevels in hun handen hebben gehad. Mensen die wij niet kunnen zien of aanraken, maar die mee gaan de toekomst in door die steentjes die ooit door hen zijn betast..

Alvast slaap lekker..

Ger zei

Ja, Roermond.....de stad waar mijn vader,schoonvader en schoonmoeder en opa geboren zijn.
Heb ''iets'' met deze stad,er heel wat dagen doorgebracht en altijd weer die gezellige verhalen bij al de Limburgse familie leden uit vroegere tijden, toen familie bezoeken nog feestjes waren en geen verplichting.
Ken echt alle straten in Roermond en we pikken nog regelmatig 'n terrasje aan de Roerkade met gezicht op de Voorstad Sint Jacob over de stenen bogen brug waar het statige oude huis nog staat waar schoonmoeder geboren is.
Ik herken op jou foto's ook de Munsterkerk en de kapel naast De Stenen Trappen wat vroeger een weeshuis en nonnenklooster was.
Ach.....ik heb zóveel familie foto's van deze stad, ook net na oorlogse met de vreselijke ravage van kapot geschoten brug,Sint Christoffel Kathedraal enz.
Twee grote oude schilderstukken door opa in opdracht laten schilderen door de bekende beeldendkunstenaar Jules Rummens uit Roermond.

Kan er uren rond dwalen....er zijn zoveel mooie en dierbare plekjes.....moet dat weer eens doen en dan met digitale camera.
Heb enkele jaren geleden met analoge camera nog veel foto's gemaakt in Roermond voor in het levensboek te plakken waar mijn dementerende schoonmoeder graag in bladerden en zich op die momenten dingen herinnerden van vroeger en begon te vertellen uit haar kinderjaren.

Even terugkomend op mijn foto's van kersen....klopt die zijn van het vorige jaar,ik vond dat ik die zelfgemaakte foto's goed kon gebruiken in deze kersen post.

Jij plaatste in deze post ook mooie foto's.....ook zelf gemaakt??
Of......een beetje van jezelf en een beetje van maggie....zouden wij hier thuis dan roepen....;-)

Bedankt voor je rondje Roermond!!!

Lieve groeten,Ger

marlies zei

Ik kijk nog te weinig omhoog, merk ik maar de eerste zie ik vanuit mijn raam :-). Mooie foto's!