Hoe kon ik het vergeten....

zondag 27 maart 2011

het recept! :) op de vraag hoe ik dan weet dat hij lekker was als ik er niks van at, ik had een "testpanel";)! De "test"was noodzakelijk, aangezien ik deze vlaai voor a.s. donderdag nog eens wil maken, dan komen namelijk DE Ria( van It's Me) en DE Rein...aka Hemmes bij mij op bezoek! Kan ze toch niet zomaar wat voorzetten he ;)!

How could I forget!!! The recipe!:) To the question how I know it was delicious when I didn't taste a piece...I had a testpanel:)....and that was for a reason! Next Thursday I will get visitors.....not just visitors...No...it's THE Ria (from the blog It's Me) and THE Rein..aka Hemmes! And of courese I can't serve just anything!;)!!!!



Limburgse rijstevlaai - Gebak voor 12 personen

25g boter + extra voor invetten
1100ml volle melk
250g broodmix wit
175g suiker
1 vanillestokje
125g dessertrijst
2 bekers slagroom a 250ml
1 kaneelstokje
2 eieren
½ tablet chocolade extra puur 72%
Springvorm doorsnee 30cm (als je een vlaaibodem hebt kun je die gebruiken, als je springvorm kleiner is wordt je vlaai dus dikker:), je zult waarschijnlijk wat vulling over hebben
Deegroller


1. Laat boter smelten en voeg 100ml melk en 100ml water toe. Verwarm tot het mengsel lauw is. Zeef de broodmix boven een kom, voeg 25g suiker en het botermengsel toe. Kneed tot een soepel deeg. Laat het deeg afgedekt met een vochtige doek op een warme plaats 1 uur rijzen.
2. Snijd ondertussen het vanillestokje open en schraap het merg er met een mespunt uit. Doe de rijst, de rest van de melk, 1 beker slagroom, het vanillestokje, het merg, het kaneelstokje, een mespunt zou en 125g suiker in een pan. Breng dit al roerend aan de kook. Laat op laag vuur 20min. Koken onder af en toe roeren. Laats iets afkoelen(giet de rijst niet af)

3. Verwarm de oven voor op 175 graden.Vet de opstaande rand van de springvorm in met boter. Rol het deeg uit tot een cirkel van ca. 34cm doorsnee en leg in de springvorm. Prik met een vork gaatjes in de bodem.

4. Klop de eieren met een mixer tot de massa bijna wit ziet. Verwijder het vanille- en kaneelstokje uit de rijst. Spatel de eimassa door de rijst. Schep op de taartbodem, strijk glad en bak de vlaai in het midden van de oven in ca. 40 min. goudbruin en gaar. Laat de vlaai buiten de koelkast helemaal afkoelen.


5. Maak met een kaasschaaf krullen van de chocolade. Klop de rest van de slagroom met de rest van de suiker stijf. Bestrijk de taart met de slagroom en bestrooi met chocoladekrullen.

       "Goje vlaai ies dun van laer en diek van sjmaer”
(voor de niet limburgers: dunne bodem en royale vulling:))

Eet smakelijk!

Liefs,
Lynda

PS: kijk even hier *klik* ....Chantal won 1 van mn give away's....Limburgs trots Lyndastyle???

Nu ga ik éven rustig zitten, mn rug komt in opstand en mn handen zijn stuk....ik forceerde een"doorbraak"in operatie Voortuin;).......
Now I'm gonna sit and rest...my back is hurting and my hands are sore!!! I forced a breakthrough in Operation Frontgarden;)...

Leave a Comment

Elisabeth zei

Ha dus je krijgt bezoek Donderdag ,nou dat gaat zeker heel erg gezellig worden .Ik zit weer te watertanden hier als ik dit recept lees.Nee ik ga hem echt niet maken hoor !! we zijn maar met z'n tweetjes dus dan kom ik minstens een kilo aan hihi.Fijne Avond,liefs Elisabeth

Stina zei

gezellig zeg dat je bezoek krijgt, leuk!!!

dank je voor het recept, dat ga ik bij me'n favorieten zetten.

fijne avond
liefs

Mariette zei

Lieve Lynda,

Dat wordt dus een vórstelijk onthaal à la Limburgs! Fantastisch recept, alleen die broodmix kan ik híer niet krijgen helaas... Altijd improviseren.
Geniet ervan en dank voor het erop terugkomen, hier zullen zich vele lezeressen aan tegoed kunnen doen. Wie deze yummy vlaai nog nooit heeft gegeten weet níet wat smùllen is!

Een mooie zondagavond nog!

Mariette

Home and Lifestyle zei

Boffen Ria en Rein even...ik denk dat ze niet bij je weg te branden zijn met zulke lekkere vlaai hi hi!

Gisteren zag ik bij de kringloop een blad van onze bekende Sonja B., dus kocht ik voor € 0,20 een flinke peptalk om de vlaai voorlopig te laten staan!

Een fijne week en doe Ria en Rein de groeten van mij :)! Lieve groet, Ingrid

Door Jolanda zei

Fijn recept, wie weet gaat deze sallander het nog eens maken...
Maaaaaarrrr, je bent het recept voor min 20 kilo nog vergeten, is bete rda tik die uit probeer (geen 20 pfff) maar 5 is wel fijn:)))

Marieke Reintjes zei

MMMmmmm, heerlijk rijstevlaai met slagroom, maar ik ben nogal verwend door mijn zus die 20 jaar in Maastricht heeft gewoond, dus ik vind ze niet snel erg lekker!!!
Veel plezier aanstaande donderdag, kun je niet een keer een gezellige blogdag organiseren Lynda, komen wij met ze`n allen, op z`n amerikaans, nemen we allemaal wat lekkers mee, hihihi...
Veel plezier, liefs Marieke

lia zei

Dat word Donderdag oerhollandse gezelligheid.
En doe je voorzichtig in die tuin.
liefs Lia

Vær våken zei

Hi Lynda, if it makes you feel better..I'm also eating an apple behind my computer now. Back to normal life :)

xx

♥ Welkom bij "het Zolderluik" op Nr.5 ♥ zei

Oh meid, wat doe je me aan...zo'n lekker recept!!
En ik heb er wat mee, met Limburgse Vlaai (de echte dan hè?)en met name Rijstevlaai! Moet je weten dat ik in Limburg geboren ben, en toen wij eenmaal in het westen des lands woonden, kwam nog met enige regelmaat onze oppas van toen bij ons, en nam mee....
zucht...rijstevlaai!!
Om je vingers bij op te eten, en jij kunt jezelf inhouden??
Diepe buiging!
En....eet je donderdag wèl een stukje mee??
Veel plezier alvast!
Groetjes Hil
Je begrijpt 'm al zeker...

♥ Welkom bij "het Zolderluik" op Nr.5 ♥ zei

Uhm...die laatste zin die stond ergens anders in m'n stukkie tekst...maar ik weet al niet eens meer waar...moet je nagaan wat een indruk je post opp mij maakt...(ik geloof dat ik toch ook je kant maar op kom haha)

Mayflower zei

Ohhhh..........ik kijk niet...ik kijk niet....haha, ik wil het recept niet weten, want ik sta niet zo stevig in de schoenen als jij hoor (zucht)en het wil hier toch al niet zo vlotten met een maatje minder.
Dus de kat heeft toch nog even wraak genomen met de kwarteleitjes hihi, enne.....ik slaap ook s'nachts hoor..........als een roosje.
Wat gezellig dat je Ria en Rein op visite krijgt.
Fijne week en liefs, Mea

It's me zei

Kijk nou.....en ja hopen dat ie smaakt....want...we gaan er wel een post aan wijden natuurlijk.....hahahahahah!! ik kan niet wachten.....en hemmes al helemaal niet....xxx...truste van ons.....

Tierlantijn zei

Water loopt me in de mond. Wil 'm maken!!! xx

André en Inka. zei

We zullen het eens proberen enne,veel plezier as donderdag,xxx.

Bij Guusje Thuis zei

Die Ria weet gewoon al wat er donderdag als koffie-menu is; dat wordt smullen!