Wat ik me dan toch ineens afvraag....

woensdag 2 februari 2011

Omdat zwijgen toch niet mn stérkste kant is(zie voorgaande post),mik ik er gewoon een  tweede postje op vandaag! Waarom? Ik vroeg me ineens iets af.
Ik las een artikel over "Nederlandse"mode.......vroeg me natuurlijk meteen af of er ook "Nederlands"wonen bestaat!?(meer in mn straatje dan mode, geloof me ;))

Because "not talking"isn't my strongest skilfulness(I posted about "wordless wednesday earlier today;)) I just throw in a second post today! Why? Uhm...well...I read an article(you can klick but it's in Dutch)..it's about "Dutch"fashion....and there and then I asked myself if there is such a "thing" as "Dutch"living?

Scandinavisch

skona hjem

Frans
French

the www

the www



Engels
English


the www

the www


Belgisch
Belgian


axel vervoordt

axel vervoordt


Italiaans
Italian




the www

the www

En geloof me....zo kan ik nog even doorgaan met een trip around the globe!
And believe me, I can go on with a trip around the globe!

Maar "nederlands"wonen.....wat is TYPISCH Nederlands wonen?
Als ik het opzoek kom ik VANALLES tegen...van Johannes

But Dutch living...what is TYPICAL Dutch living? When I look it up I go from Johannes


tot Jan.....
To Jan(de Bouvrie...dutch interior designer)


En héél veel daar tussenin.....(of juist niet;))
and lots in between...(or NOT in between;))

Wat is typisch Nederlands wonen....op DIT moment.....wat is kenmerkend voor een Nederlands interieur?
Ik daag je uit.....laat t me zien!

For you , girls abroad....this question...what is Dutch living to you? How do you see our interiors? Can you show me a "dutch"interior(recent please;))
I challenge you....show me!!!

Tot zover woordloze woensdag;)
So much for wordless wednesday;)

Liefs,
Lynda

ps...ooooh verhip...zie ik ineens bij iemand anders in de zijbalk dat ik een give away had(een geef het doortje;).....komt goed......morgen!!!;)

Leave a Comment

Pink Princess zei

http://www.pietheineek.nl/

Volgens mij echt Nederlands....toch??

JA en de molens, delft blauw, klompjes, tulpen, blauw/wit hihi.

Liefs van Marian

WEERspiegeling zei

Voor mij is typisch Nederlands: ruitjes in rood-wit-blauw!

Lieve groetjes, Anita

THE BLACK BARN zei

JA, EEN GOEDE VRAAG?!
DAAR MOET IK OOK OVER NADENKEN..............

MAAR IS NEDERLANDS WONEN GEWOON NIET IETS WAAR JE PRETTIG BIJ VOELT.
NET ALS KLEDING.
OF ZEG IK NOU IETS STOMS.

LIEVE GROET,
MIRANDA

Yn'e Steeg zei

Ik deel dezelfde mening als Miranda.

Jantsje

Unknown zei

Typisch nederlands:Piet Boon. Piet Hein Eek, Eric Kusters. Sober, puur en echt nederlands... Dat is voor mij Nederlands wonen!!
Groetjes greta

Claudia Leertouwer zei

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Elisabeth zei

Ik zit me suf te denken maar zou het echt niet weten!!Typisch Nederlands???

Mayflower zei

Dat is een goeie Lynda, daar heb ik eigenlijk ook nog nooit zo over nagedacht. Natuurlijk hebben wij in Nederland ook goeie ontwerpers die hun stempel drukken op de woonbeleving hier in dit koude kikkerlandje, maar ik denk dat Nederlands wonen een mix van verschillende stijlen en invloeden is. We pikken overal een graantje van mee.
En voor mezelf is wonen iets wat als een warme jas om mij heen past.

Wel veel woorden voor die woordenloze woensdag hihi.
Lieve groet, Mea

Room Seventeen zei

Typisch Nederlands? Tulpenvazen? Ektorpjes? Marieke at Home? RM ? Eikenhouten meubelen ;-)?
Seats & Sofa's ? Whahaha.
We hebben natuurlijk onze ontwerpers die internationaal furore maken, maar wie zit er in z'n doorzonwoning nu in de Knotted Chair van Marcel Wanders? Niemand toch? Lastige vraag Lyn.

Karin zei

Volgens mij kunnen we trots zijn op "Dutch Design" Heeft Global naam en Faam. En het tijdperk van tulpen klompen en brabants bont kunnen we toch wel achter ons laten. Kortom typisch Nederlands is Global!

Nicole Claudia zei

Typisch Nederlands Wonen? Volgens mij is het net als met eten, als Nederlanders het lekker of leuk vinden eten ze het of zetten ze het in hun woonkamer... hahaha. Net als het Nederlandse hutspotje heb je ook typische Nederlandse "boeren" keukens en zo. En verder weet ik het eigenlijk niet, want ik heb meer verstand van stofjes, hahaha meer mijn ding....!!

Groetjes, Collie

Room Seventeen zei

Scandinavische stijl. Ook zoiets. Is dat een Lundia'tje , Ikea of Jeanne d'Arc Living?
Een doorsnee huis in Zweden of Denemarken is echt niet JDL hoor. Trouwens zéér bekend in Scandinavië: Hennie Interior. NEE, geen grapje!!! Ga maar eens googelen!!!

It's me zei

Eh...ik denkkkkk dat wij wel een Hollands huis hebben.......met al dat Nederlandse servies real Dutch !!! ....en ik ben echt en hemmes ook Nederlanders puur sang....de bloemenman en bloemenvrouw...tulpen Hollands.......zuchtttt ...volgens mij kan ik beter met woordeloze woensdag mee doen......hahahhahahahah!!!...xxxxxxxxxxx....

alma zei

Het eerste waar ik aan denk bij Hollands wonen is boeren bont. Ben ik ook nog mee begonnen. En dat rood witte ruitje geeft mij ook wel een Hollands gevoel. Wel kneuterig hè?

Lieve groet
Alma

Margot zei

Dat ga jij ons toch wel vertellen..onze nieuwe, echte hollandse interieurontwerpster!!!
Maar ja, Holland is altijd al een handelslandje geweest, en kijkt graag over de grens...vandaar.
Maar mijn interieurtje is echt hollands: Knus en gezellig, met wat tulpjes erbij (ook uit een ander land oorspronkelijk, who cares).
Maar deze woorden, knus en gezellig dus, zijn in geen enkele andere taal te vertalen...dus...typisch hollands...
Goed geantwoord??
Welteprutsen dan.xx

Tierlantijn zei

Moeilijk Lynda maar... ik heb een poging gedaan op mijn blog!

Liefs, Ilona

Sonja zei

Hey Lynda.. lastig inderdaad. Denk dat we op dat gebied waar vaak bij onze buren kijken! Bij ons in huis hebben we een fornuis from England, Franse boerenplavuizen en Belgisch hardsteen als aanrechtblad.. Het boerenbond-servies? Aan mij heb je niet veel :)

Groetjes, Sonja

Unknown zei

Lynda, ich glaube, dass sich durch die Globalisierung Stile komplett verwischt haben und es gar nicht mehr DEN klassischen Länderstyle gibt. Alternativ könnte ich auch fragen: "Was/wie ist uruguayischer/südamerikanischer Stil?".

Selbst auf den Fotos, die du zeigst, sind "Stilbrüche" erkennbar. Die Frage ist nur, ob es wirklich echte Stilbrüche sind, oder ob es sich durch die Kulturvermischungen nicht um ganz "normale" Stilentwicklungen handelt. Ein langes Thema, zu dem die Kommentarfunktion nicht reicht. Dazu müssten auch historische Fragen vorher geklärt werden.

Grundsätzlich würde ich den "Dutch-Style" als eine Mischform aus deutsch-englisch-skandinavischer Herkunft mit französischen und kolonialen Einflüssen erklären. Aber wer versteht das schon??? ;)

GGLG

Tine

Mariette VandenMunckhof-Vedder zei

Lieve Lynda,

Nadenkelijk... Dan ben ik nóóit Nederlandse stijl geweest want ik heb géén tik van de molen; géén roodgeruit spul; géén boerenbont servies;...?
Wat hier in het zuidoosten wèl opviel is dat wij ons huis bouwden (Pieter's ontwerp!) met mooie brede vensterbanken. Typisch voor Nederland toch? Met planten op de vensterbank en móóie 'inkijk'... Maar néé geen inkijk omdat bij ons 's avonds knus de witgelakte eikenhouten binnenvensters dichtgaan. Maar die herinner ik me óók nog van mijn kindertijd thuis! Die werden eruit gesloopt voor de nederlandse gróte doorzonramen in de jaren zestig.
Koffiezetaparaat heb ik ook niet; enkel een franse Mèlior cafétière in verschillende maten. En qua serviezen is er geen een uit Nederland bij; enkel van m'n schoonmoeder wat kopjes en bordjes van Maastricht. Frans beddegoed met donzen duvet; deense kranen en spaanse en italiaanse tegels. Frans eiken meubelen en Ikea. Geef 't op! Nederlandse stijl bestaat volgens mij niet. Je omgeeft je met dingen die je mooi en praktisch vind en hetzelfde voor kleding en zelfs wat je eet. Ook daarin ben ik géén nederlandse maar gewoon lekker 'zigeuner' of 'globetrotter'...

Liefs,

Mariette

Ambiente-nostalgia zei

Blank eiken, bankstellen met houten leuningen :(
bruine plastik rolluiken, dakpannen bij de voordeur met de naam erop, gehaakte gordijntjes.
En verder alles wat rood-wit-blauw gekleurd is.

Maar ik ben meer voor Axel Vervoort, daar kan ik helemaal wegdromen in dat prachtige kasteel van hem, super.

Misschien kun jij in Kasteel Kaldenbroek beginnen :). Ik kom wel helpen..........

Groetjes Dorine

Misschien wordt je wel

Inge zei

Misschien is de jordanesse stijl wel echt hollands. Met van die beeldjes uit vervlogen tijden. En lampen kapjes in tijgerprint of met bloemen en franjes. Lekker veel, overdadig en kitch..
En zo,n tafelkleed die bij de meeste mensen op de grond liggen(k'wee niet hoe die heten hoor)
Zo iets missch??
Gr Inge

Judith zei

... Hmmm, weet het niet... Maar als ik jouw foto's zie van de landen die je even in de kijker gezet hebt, ben ik toch héél blij dat ik in België woon, want die stijl spreekt mij het meest aan:-)
Aan typisch nederlands denk ik overigens snel aan te veel en te foute plantenpotjes op de vensterbank... Wat ik hier in België hoor is dat ze het opvallende vinden ze dat men in nederland de gordijnen overal open heeftals het donker is en je overal naar binnen kunt kijken. Ook vinden ze hier dat iedereen dicht op elkaar woont!

Anoniem zei

Misschien is het wel typisch nederlands dat we van alles een beetje hebben!Maar volgens mij zijn planten en bloemen wel iets nederlands!verder zijn wij misschien wel een beetje te nuchter, ah de bank zit nog goed waarom vervangen etc.
weet het niet, ik hoop dat ik gewoon een "mijn" interieurtje heb, van alle dingen die ik mooi vind en maakt me niet zoveel uit waarvandaan! misschien is dat wel nederlands :-)

Thuis bij Tjits zei

tja typisch nederlands.. ik dacht meteen aan wat Judith ook zegt.. de gordijnen die we hier vaak open hebben, zodat iedereen gezellig naar binnen kan gluren haha.. veel planten.. ik zie dat niet vaak in spaanse en franse huizen..
gezellige ruitjes.. boerenbont.. delfts blauw..
maar ik vind het juist leuk om ook wat invloeden uit andere landen in mijn huis te hebben!!

lieve groet, Tjitske

little sweet things zei

Ik weet ook niet goed hoe ik Nederlands wonen zou moeten omschrijven. Ik denk dat ik met de woorden Knus, Gezellig en Comfortabel een heel eind in de buurt kom.
Oja ik vind Nederlanders ook vaak een beetje van het degelijke.(ons bin zunig)
Groetjes, Sas

Huys 50 zei

Typisch Nederlands ???

Een rij klompen in je bijkeuken al dan niet onder een dikke laag echte vette klei !! da,s pas Nederlands.
(wij hebben geen klompen)...maar ok..

Een paar voeten van je hubbie met geitewollen sokken op je salontafel,da,s pas Nederlands !!
(mag bij mij niet hoor)ahumm....

TE vroeg tulpenbollen in huis,da,s pas Nederlands !!
(had ik ook hoor)...:-)

O jaa,uuhh die Belgische inrichting,...da,s pas mooi !!! haha...

lieve goretjes
Dicky Marie

Juule zei

LOL...Natuurlij bestaat typisch Nederlands Wonen.En hoe! Dat was vroeger al zo, way back in the middle ages'. Een paar zijn je al genoemd. Maar denk ook eens aan Gispen, Rietveld. Zowel in architectuur als in meubelen en interieur. Hoeveel lijsten wil je hebben?
enne... Ook in Scandinavische landen zien alle huizen er echt niet zo uit hoor.. Sterker nog. De meeste van mijn kontakten komen helemaal gedesillusioneerd weer naar Holland.... zo sneu soms...

maar wat leuk dat ik mijn eigen hok bij je tegen komt.. Mooie klok he? Maar helaas alweer verkocht..;-)

Succes met de zoektocht en tot gauw.
Klem!
Eeflien

Bij Guusje Thuis zei

Echt Hollands? Persje op tafel, zware (lompe) houten meubelen, een 3 zits en een 2 zits, zelfs al dat bijna niet binnen past, een mimi-setje (brrrr), Brabantia koektrommel, groen-oranje-bruin ... maar da's gelukkig al eeuwen geleden.

Ik denk dat we inmiddels zo'n multi-culti land zijn en van elke woonstijl wel iets mee pikken en ieder daar zijn of haar eigen draai aan geeft. Loop 's avonds maar eens een rondje en gluur bij de buur ... ieder heeft het weer zo anders ingericht. Gelukkig maar!

Rozmeen zei

Hmmm dat is een goede...tha wat is nou typisch nederlands...boeren tafels misschien...balken.. delfs blauw???

Tja volgens mij lopen alle stijlen tegenwoordig zo door elkaar heen dat het bijna niet meer te achterhalen is :-) Maar dat maakt het wel weer helemaal leuk.

Lieve groetjes,
Rozmeen

lia zei

Je kon je mond dus weer niet houden...)
Maarre net als meerdere dames zou ik het ook 1.2.3 niet weten. Maar denk dat we ook van alles wat meepikken. En wat je plaatjes betreft, doe mij maar de belgische.
Och, en als je jezelf maar lekker voelt in je huis.

liefs Lia

Corine(THUIS) zei

Hollands wonen..dat bestaat vast niet... wij Hollanders zijn toch wereldburgers ;)
Zelf ga ik voor het belgische..de axel-vervoort-sfeer! Prachtig!
groeten, Corine(THUIS)

marion anderson zei

ik denk dat wim sonneveld het nederlandse wonen zingt met zijn liedje, :en langs het tuinpad van mijn vader , fijn weekend, liefs marion

Servies en Brocante zei

TULPEN IN BOERENBONTKANNEN

Servies en Brocante zei

en toen stond mn capslock aan :$

Anoniem zei

Such beatiful rooms, Lynda. Best wishes on your project ~ xox Alexandra

Passione Helena zei

Wat een geweldige vraag Lynda, lachwekkende antwoorden! Als je mij dit in de jaren '80 had gevraagd, had ik geantwoord, boereneiken meubelen, bonaparte tapijt en een vensterbank vol grote, hoge planten.. hahaha

Liefs Helena